گاهی به بچه ها بگویید نه

مقالات » خانواده


تو صف فروشگاه با سبدم ایستاده بودم. جلوتر از من یه خانم با دختربچه ۸-۹ ساله‌ش بود و داشت خریداش رو روی میز صندوقدار می‌چید. دختر شیرین و بامزه‌ش یه بسته پاستیل رو مدام از جلوی صندوقدار برمی‌داشت و تو خریدای مادرش می‌ذاشت و مادرش برمی‌داشت و تو قفسه جا می‌داد. اون زن بیشتر از ۳۰۰ هزار تومن خرید کرده بود و حتما دلیل مهمی داشت که یه بسته پاستیل ۵۰۰ تومنی رو برای بچه‌ش نمی‌خرید. آیا اون زن مادر بدی بود؟
اگه بچه‌ها رو دوست دارید، اگه مسئول تربیت بچه‌ای هستید که همه دنیا رو براش می‌خواهید و آرزو می‌کنید هیچ وقت تو زندگی‌ش شکست نخوره، بهش “نه” هم بگید تا نه گفتن و نه شنیدن رو یاد بگیره.
برای روانشناسا قدرت به تعویق انداختن خواسته‌ها، یکی از ملاک‌ها بلوغ یه آدمه و آدما این قدرت رو به مرور به دست میارن. ما تو روند زندگی و رشدمون یاد می‌گیریم از خیر یه چیزایی که می‌خواهیم بگذریم، یاد می‌گیریم چیزی که می‌خواهیم رو با شرایط و امکانات‌مون بسنجیم و شاید مجبور شیم تحقق خواسته‌مون رو عقب بندازیم. خواسته‌مون ممکنه خرید یه لباس باشه، یا یه خونه، یا بدست آوردن یه رابطه خوب با کسی که دوست‌ش داریم.
بچه‌هاخواسته‌های زیادی ندارن، شاید همه چیزایی که می‌خوان رو بشه با کمی پول بیشتر تهیه کرد. اما نباید این کار رو بکنید و به همه خواسته‌های بچه‌ها آره بگید. دلیل “نه” تون رو توضیح بدید و ازش بخواهید که توضیح شما رو درک کنه. مثلا اگه یه اسباب‌بازی تازه می‌خواد بهش بگید که پول‌تون برای خریدش نمی‌رسه. بچه‌ها می‌تونن معنی محدود بودن پول و محدود بودن حق‌شون برای خواستن رو بفهمن.
بچه ممکنه برای خوردن یه بستنی یا یه بسته چپس گریه کنه. کمی تحمل کنید و بهش بگید چون براش ضرر داره بهش نمی‌دید. گریه‌هاش بالاخره تموم می‌شه و یاد می‌گیره که همیشه قرار نیست در ازای گریه چیزی که می‌خواد رو بدست بیاره. بچه‌هایی که برای بدست آوردن هر چیزی گریه می‌کنن تقصیری ندارن، این ما هستیم که برای ساکت کردن بچه چیزی رو که می‌خواسته بهش دادیم و به طور غیرمستقیم یادش دادیم که: اینو نمی‌گیری مگه اینکه به اندازه کافی گریه کنی.
خانواده‌ای که بدون “نه” هر سرویسی به بچه‌شون دادن و به خودشون افتخار می‌کنن که هیچ وقت دل بچه‌شون رو نشکستن باید منتظر باشن تا از لحظه‌ای که بچه‌شون وارد جامعه شد هر روز خدا دلش بشکنه. این بچه‌ها کافیه تو کنکور رد شن، عاشق شن و نه بشنون، فرم استخدام پر کنن ولی استخدام نشن و … تا دنیا براشون به آخر برسه.
به بچه‌هایی که دوست‌شون دارید در کنار همه آره‌ها و عشق‌هایی که می‌دید، نه هم بگید تا شادتر و قوی‌تر زندگی کنن.